صنعت(پیشه) پیام رسان های ایرانی در حال گسترش است. هر از چندگاهی شما خبری از آنها می‌شنوید و شاید از دوستان خود دعوتی میگیرد.
بسیاری از شرکت ها روی این موضوع سرمایه گذاری میکنند. در چند ماه گذشته با هدف گذاری هایی که هر کدام از این شرکت های کرده اند پیشرفت هایی دیده می شود. پیشرفت هایی که دگردیسی های بسیاری بین هر کدام از آنها ساخته است.
در این نوشتار میخواهم درباره یکی دیگر از پیام رسان های ایرانی بنویسم. پیامرسانی که پیشرفت آن چشمگیر است. نوشته پیشین درباره پیام رسان های ایرانی

گپ، تجربه ای متفاوت

گپ را شاید بتوانیم از دید ظاهری(رویه ای) مانند تلگرام دید و با آن سنجید ولی راهکار و شیوه خود را برای ساخت برنامه دارد. سرعت آن نسبت به شمار کاربران، خوب است و مانند تلگرام است و هر گاه نیاز به افزایش ظرفیت داشته باشند آن را افزایش می دهند. دارای دسته ای بزرگ از محتوا(درونمایه) های گوناگون است و پیرامون هر موضوعی محتوا(درونمایه ای) دارد. پوسته و طراحی آن زیباست و ساده و گنجایش کمی برای ذخیره شدن در گوشی نیاز دارد. در دنباله این نوشتار میخواهم کمی به ویژگی های این پیام رسان بپردازم.

پوسته یا ظاهر برنامه

پوسته این برنامه ساده ولی زیباست گذشته از آن شما می توانید ساختار پوسته را از بخش تنظیمات به دو شیوه دگرگون عوض (جانشین) کنید. گذشته از آن شما تا آنجا می توانید رنگبندی پوسته را ویرایش کنید. تغییر(دگرگون کردن) اندازه و خط(فونت) نوشته ها، و پسزمینه از دیگر ویژگی های این پیام رسان زیبا برای پوسته است. پیام رسان گپ به چهار زبان: فارسی، ترکی، عربی و انگلیسی ترجمه(برگردانده) شده است. و مطمئنا زبان های دیگر نیز پس از پیشرفت های بیشتر و درخواست کاربران در دستور کار گنجانده می‌شوند.

شتاب و سرعت

سرعت(شتاب) این پیام رسان را اگر بخواهیم بسنجیم می شود گفت نه بالا هست و نه پایین. سرعتی مناسب دارد و مطمئنا با بیشتر شدن کاربران و گام های پیشرفت آینده، سرعت(شتاب) آن را افزایش می دهند. ولی سرعت جابجایی بین برگه های برنامه مناسب(شایسته) و تند است.

امنیت و محرمانگی

پیام رسان گپ از ویژگی های ابری پشتیبانی می کند و شما همزمان می توانید از چند دستگاه برای دیدن پیام ها و محتوا ها بکار بگیرد. در همگی دستگاه ها به شما این دسترسی را می دهد که هر کدام از دستگاه های باز را ببندید. گذشته از آن در برنامه های بر بستر گوشی های همراه شما می‌توانید گذرواژه برای وارد شدن بگذارید. لیست سیاه برای پیشگیری از مزاحمت و دردسر برخی کاربران نیز شناخته ترین روش برای نگهداشتن امنیت(آرامش) میان کاربران است. ورود با تصویر(نگاره) های QR یکی دیگر از ویژگی های امن(آسوده) نگهداشتن کاربران است.

ویژگی ها افزوده

در دنیا (جهان) تازه پیام رسان ها دیگر مانند گذشته، کاربران، تنها به دریافت و فرستادن پیام بسنده نمی کنند و خدمات(کارهای) دیگری همراه آن نیز برای آنها مهم(برجسته) می باشد.

پیام رسان گپ نیز از این موضوع(باره) چشم پوشی نکرده است و می خواهم در ادامه نوشتار به ویژگی های زیر اشاره نمایم(نشان دهم):

  • گروه

  • کانال

  • خدمات خودکار مانند بات ها در تلگرام

  • برچسب ها یا استیکر ها

  • ویژگی های پیام ها(علاقه مندی،پسندیدن و دیدن){ویژگی های همگانی پیام ها}

  • نوع پیام ها

ویژگی افزوده گروه ها

در پیام رسان گپ نیز مانند هر پیامرسان بروز دیگری دارای ویژگی گروه می باشد که می توانید دوستان و آشنایان و کاربران دیگری را گرد هم بیاورید.

  • داشتن پیوند به دو روش عمومی(آی دی یکسان و سفارشی) و خصوصی( شناسه تصادفی و بهمریخته)

  • گزینش مدیر های برای مدیریت چند نفره

  • گالری برای پرونده (فایل) های چند رسانه ای مانند تصویر، فیلم، فایل صوتی، فایل

  • و ویژگی های ساده ای چون تصویر و توضیحات گروه

  • و همچنین ویژگی های همگانی پیام ها(گفته خواهد شد)

ویژگی افزوده کانال

در گپ کانال ها یک طرفه(سویه) هستند و تنها پیام ها برای دیده شدن گذاشته می شوند.

  • داشتن پیوند به دو روش عمومی(آی دی یکسان و سفارشی) و خصوصی( شناسه تصادفی و بهمریخته)

  • گزینش مدیر های برای مدیریت چند نفره

  • گالری برای پرونده (فایل) های چند رسانه ای مانند تصویر، فیلم، فایل صوتی، فایل

  • و ویژگی های ساده ای چون تصویر و توضیحات گروه

  • و همچنین ویژگی های همگانی پیام ها(گفته خواهد شد)

ویژگی افزوده خدمات(سرویس)

شاید در تلگرام شما به ویژگی افزوده بات بر خورده باشید، ابزاری که مانند یک کاربر می ماند ولی به وسیله(بدست) برنامه نویس یا سازنده آن یک سری(رشته) کار ها را انجام می دهد.
در گپ سرویس(دستیار) ها یکسری کار ها را به طور خودکار انجام می دهند ولی ارتباطی با بخش های دیگر به طور مستقیم ندارند. سرویس ها دو گونه اند یا تعاملی یا غیر تعاملی.
سرویس های تعاملی با درخواست کاربر کار می کنند و تا کاربر درخواستی نداشته باشد کاری انجام نمیدهند. مگر اینکه آن را تنظیم کرده باشند. اینگونه سرویس ها با برنامه نویسی ساخته و پیشرفت داده می شوند
سرویس های غیر تعاملی مانند کانال ها کار می کنند با این دگرگونی که آنها می توانند در بخش سرویس ها دیده شوند و اعتبار بیشتری دارند. و حتی می توانند داده ها(اطلاعات) خود را از جایی به طور خودکار دریافت نمایند.
افزوده بر این ویژگی ها، ویژگی های همگانی پیام ها را نیز دارند. چند نمونه از سرویس های پیشنهادی:

ویژگی افزوده برچسب

باید گفت با اینکه ساخت برچسب به طور همگانی برای کاربران آزاد نیست اما گپ از دگرگونی و تنوع بالایی در برچسب‌ها برخوردار است. برچسب‌هایی زیبا با موضوعات گوناگون و دلچسب. حتی شما می‌توانید با گذاشتن یک شکلک(Emoji) می‌توانید برچسب همانندش رو برای پیشنهاد ببینید یا حتی شکلک مانند یک برچسب(Sticker) فرستاده شود.

ویژگی‌های همگانی پیام‌ها

  1. بازدیدکنندگان پیام: اگر یک گروه ۱۰۰ نفره را نگاه کنید ممکن است پیام‌های آن تنها ۲۰ بار دیده شود. گپ به‌ بینندگان آن پیام این دسترسی را می‌دهد که شمار دیده شدن آن پیام را ببینند. این ویژگی برای گروه، کانال، سرویس، گپ دو نفره آزاد است.

  2. پسندیدن: بازدیدکنندگان می‌توانند پیام‌هایی را که می‌بینند را بپسندند و به دیگران میزان از این روش برای پیشنهاد دیدن و خواندن آن بکار بگیرند

  3. علاقه مندی: کاربران گپ می‌توانند پیام‌های را که می‌بینند و می‌خوانند را در بخش علاقه‌مندی‌ها نگهداری کنند تا در هر زمانی که نیاز داشتند دوباره آن را بخوانند یا برای کسی بفرستند.

  4. ویرایش: کاربران گپ می‌توانند نوشته‌های خود پس از فرستادن ویرایش کنند. مدیران کانال‌ها نیز این دسترسی را دارند که پیام‌های دیگر مدیران را ویرایش نمایند

  5. پاک کردن: هر کاربر می‌تواند پیام خود را ویرایش کند. گذشته از آن مدیران کانال‌ها و گروه‌ها می‌توانند دیگر پیام‌ها را پاک کنند.

  6. رونوشتگیری(copy)، پاسخ(Reply)، فرستادن به … (Forward) از دیگر ویژگی‌های ساده برای پیام‌ها است.

نوع پیام‌ها

گپ از پیام‌های نوشتاری و چند رسانه ای مانند: تصاویر متحرک (Gif)، فیلم ، عکس، شکلک، برچسب، صدا، آهنگ، فایل‌های گوناگون دیگر پشتیبانی می‌کند همچنین اگر پیوند(Link) ای در پیام باشد تیتر نخستین پیوند را نیز نمایش می دهد.

گپ را می توانید از آدرس: gap.im ببینید و برای دستگاه خود دریافت (دانلود) کنید.
دستگاه های اندروید و آی او اس و نسخه وب

 

 

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer