سلام و درود

در این نوشتار می خواهم پیرامون صدا و سیما و کج روی های چندین ساله آن بنویسم. این یک نوشتار کوتاه خواهد بود چون همه چیز روشن و شفاف می باشد.

اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری

‌ماده ۱ – سازمان به موجب قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سازمانی است  مستقل و زیر نظر مشترک قوای سه‌گانه کشور که بر‌طبق قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی، قانون خط مشی و مفاد این اساسنامه اداره می‌شود.

‌ماده ۲ – سازمان و واحدهای تابعه و مؤسسات اداری وابسته به آن از لحاظ اداری و
مالی استخدامی تابع اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران و مقررات این اساسنامه
می‌باشند. لیکن شرکتهای متعلق یا وابسته به سازمان تابع اساسنامه‌های مربوط (‌که
به تصویب شورای سرپرستی می‌رسد)‌خواهند بود و در مواردی که اساسنامه‌های مربوطه
مسکوت باشد طبق قانون تجارت عمل خواهد شد.

برپایه ‌ماده ۹ – هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد فضائل‌اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در سراسر جهان می‌باشد. این هدفها در چهارچوب برنامه‌های ارشادی، آموزشی، خبری و‌تفریحی تأمین می‌گردد. مشروح هدف و برنامه‌های سازمان در زمینه‌های گوناگون در خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان مصوب مجلس شورای‌اسلامی شده است.

همچنین برپایه ماده ۱۰ – به منظور بهره‌برداری بیشتر از امکانات موجود سازمان و شناسایی و جذب استعدادهای هنری موجود جامعه سازمان می‌تواند با‌هماهنگی وزارت ارشاد اسلامی به تشکیل واحدها و گروه‌های فرهنگی، هنری، تحقیقاتی و نیز تأسیس سالنهای نمایش و ایجاد نمایشگاهها اقدام کند.

منبع و قوانین بیشتر

همچنین تبصره ماده ۱ فصل اول- کلیات طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمده است:

 مؤسسات تابعه سازمان نیز مؤسسه دولتی محسوب می‌گردند و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان‌ با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی شرکت دولتی تلقی می‌شوند.

با توجه به مستندات سایت https://avra.ir/site/about  صدا و سیما تنها یک دستگاه نظارتی می باشد.

اما باید یک نگاهی به فهرست شرکت های وابسته به صدا و سیما بیاندازیم که در فایل زیر آمده است:

لیست شرکت های وایسته و همکار

شرکت سروش رسانه تولید کننده اپلیکیشن «پیام رسان سروش» یا شرکت «ایده پردازان سپهر اطلاعات»  چه موضوعیتی با قوانین کشور دارد که در شرح وظایف این سازمان آمده است؟

به جز این شرکت های دیگری هم می‌باشند که اگر نگاهی کوتاه به آنها بیاندازید می بینید با وظایف صدا و سیما همخوانی ندارد.

زمینه های شرکت های زیرمجموعه صدا و سیما:
تولید نرم افزار
طراحی دکوراسیون
دانشگاه

صدا و سیما در طول این دوران از کافی نبودن درآمد ها می گوید در حالی که هیچ گاه هدفمند مسیر خود را ادامه نداده است و این در حالی است که صدا و سیما دارای بودجه دولتی می شود و همچنین بسیاری از بخش ها کشور مانند حق پخش فوتبالی ها در بودجه این سازمان روشن بیان شده ولی پرداخت نمی شود.

صدا و سیما های استانی از کمبود و بروز نبودن دستگاه ها رنج میبرند و هیچگاه نگاه در اندازه خوب به آنها نشده است تنها چند استان دارای قدرت توانستند بهره کافی را ببرند.

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer

 
Deprecated: Directive 'allow_url_include' is deprecated in Unknown on line 0