تلگرام و نیمه پنهان توسعه
سلام
همه ما از لحاظ فنی و کارکرد هیچ گفته ای در رد این مسأله نداریم که تلگرام از لحاظ فنی و ویژگی ها بهترین هست به طوری که آرام آرام در حال باز کردن جای خود در کشور های تازه ای هست یا در کنار دیگر رقیبان قرار گرفتن هست.
اما یادآوری این نکته بجا است که دوستانی که از تلگرام سخن می گویند یک نگاهی به نسخه وب این پیام رسان بیاندازند، این پیام رسان انگشت کوچک نسخه های وب بله، گپ و آی گپ نمیشوند، نه تلگرام بلکه بیشتر پیام رسان های دیگر دنیا.
در همین ایران پر دانلود ترین پیام رسان های ایران سروش هم حتی نسخه وب ندارد و یا روبیکا نسخه وب ضعیف تر از خیلی ها در دنیا دارد.
این یعنی اینکه مجموعه تیم فنی و توسعه دهندگان این پیام رسان ها بخشی از توان مجموعه خود را به جای صرف کردن سر نسخه وب و وبسایت رسمی ، صرف نسخه های رومیزی، اندروید و آی فون می کنند.
ناگفته نماند که تلگرام بسیاری از توسعه ها را از نسخه های غیر رسمی الهام گرفته یا حتی کپی کرده و وارد نسخه رسمی خود می‌کند یعنی از ظرفیت منبع باز بودن خود استفاده می کند.


در زمینه منبع باز بودن، «برنامه بله» به دلیل بستر مالی بودن بسیار سخت و دشوار است که حتی بخواهد چنین دسترسی های دهد.
آی گپ این کار را کرده است و نسخه ای هم ساخته شده ولی به دلایلی به هیچ عنوان بازخورد مناسب برای نسخه اصلی نگرفته است.
گپ تنها به صورت سفارشی اقدام به توسعه می کند. و منبع باز نمی باشد. روبیکا هم به عنوان یک مجموعه رانتی به صورت دستوری این کار را برای چند مجموعه انجام داده اند.
درباره سروش با رد این شایعه می بایست این مورد را نفی کرد که منبع باز بوده باشد.
درباره گپ باید افزود که این ظرفیت با توجه به ابراز علاقه توسعه دهندگان بسیاری (البته به صورت شایعه و شنیده ها) اما توسط تیم گپ استقبال نشد.
با احترام
#صائب_خانزاده #پیام_رسان_سروش #سروش_پلاس #پیام_رسان_گپ #اپلیکیشن_بله #پیام_رسان_آی_گپ #پیام_رسان_تلگرام #پیام_رسان_واتساپ #پیام_رسان_بومی #پیام_رسان_خارجی #توسعه_دهندگان #نسخه_وب

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer