نکته منفی اپهای ایرانی
چند روز پیش در پیامی که در کانالم در پیام رسان گپ پخش کرده بودم که در هنگام ساخت رباتی برای سروش به یکی از نکات منفی اپ های ایرانی پی بردم.
این نکته منفی چیزی جز این نیست که این اپ ها به هیچ عنوان از نمونه های ایرانی استفاده نمی کنند.
در یک تحلیل کوچک میخواهم به چرایی این موضوع بپردازم.
۱٫ کامل تر بودن نمونه های خارجی به ایرانی در بیشتر موارد
برای نمونه همین #جستجوگر های #ایرانی همه پروژهای شکست خورده هستند. حتی پارسیجو که استخوان دار ترینشون بود در سراشیبی سقوط است و یا درجا می زند.
۲٫ همه گیر نبودن
خب همانطوری که مردم به اپ های ایرانی اقبال نشان نمی دهند خود این اپ ها به همکاران خودشون اصلا بها نمی دهند
۳٫ نگاه رقیب گونه

از همه موارد بالا بگذریم این یکی خیلی بهشون فشار خواهد آورد. توی ایران من از یک ایرانی استفاده کنم؟ بعدا جای من رو میگیره! اصلا و ابدا!!!
۴٫ نیازمند بستر سازی
خب ما داریم از یک سیستم عامل خارجی استفاده میکنیم همه چیز بر بستر های فراهم شده از طرف آنهاست، ما به جای #نقشه_گوگل، نقشه #پارسیجو نداریم که زمانیکه اپ ساز کد رو گذاشت عملکرد در نظر گرفته شده روی یک #اپ_ایرانی باز شود!

ولی آیا این ها بهانه های مناسبی است؟
هر کسی دیدگاهی دارد. ولی تلاش میکنم به هر مورد همراه با راه حل آن بپردازم.


۱٫ خب کامل تر نبودن
این مورد واقعا جای گفتگو دارد برخی از آنها اصلا به ۱/۳ نیازمندی ها هم نرسیده اند. یا اصلا در همه پلتفرم های فعال نیستند! همین نقشه. #نقشه_پارسیجو یک سایت دارد فقط. مسیریابی ندارد، حتی با اعلام استقلال خودش از قوانین کشور برخی شهرستان ها را از فهرست پاک کرده است. مسخره نیست؟ به این میگن نقشه یک شرکت نشان شده از طرف دولت؟! #نقشه_نشان هر سه پلتفرم رو پشتیبانی میکنه ولی فقط ایران!! یعنی همه فقط ایران. یعنی چی آخه! #نقشه_بلد رو هم که چیزی پیرامونش گفته نشود بهتر است. البته خرده نمیشه گرفت این نرم افزار ها نگاه محلی دارند نه جهانی حتی با فراهم شدن اقتصاد #رمز_ارز این ها باز هم ریسک نمی کنند. به هر صورت اگر یکی از این موارد نسخه وب کامل جهان رو داشت تنها یک نژادپرست میتونه بهانه بیاره که سمت آنها نره. خب کاربر روی مکان کلیک کند و مکان مورد نظر در نسخه وب که در همه پلتفرم های دیروز ، امروز و فردا باز خواهد شد بالا بیاید.
۲٫ همه گیر نبودن
خب نباشه! طرف میخواد ببینه این نقشه ای که برای من کلیک کرده کجا هست؟ امکانات بیشتر میخواد؟ یا فراهم هست یا نیست اگر نیست خب اطلاعات کافی داره. حالا میدونه مکان ارسال شده برای کجا هست. این کار اولین بار نیست که کاربران عصر دیجیتال در تمام دنیا انجام می دهند.
۳٫ نگاه رقیب گونه
باشه، اقتصاد ساختار خودش رو داره. تنها با یک تفاهم نامه دوجانبه همه چیز برطرف میشه ولی خودخواهانه و سخت گیرانه نباشه. یک تفاهم نامه با این مضمون: برپایه این تفاهم طرفین اعلام میدارند که از ویژگی ها و امکانات هر یک از طرفین استفاده نمایند و نقش فعالی داشته باشند یا ارتباط کاربران هر یک از اپ ها برای دیگری به آسانی فراهم بوده و بتوانند محتوای خود را در هر یک از #اپ ها مشاهده نمایند.
۴٫ نیازمند بستر سازی
شاید این یک بهانه باشه. هر کسی که بیش از ۲ سال در صنعت تولید #نرم_افزار باشه میدونه این فقط یک شوخی هست. حتی خود کسانیکه پلتفرم ها رو میسازند هم این رو قبول ندارند. خودشون هنوز از آی فریم، وبویو و … بهره می برند. گذشته از آن یک لینک به این همه سخت گیری نمی ارزد برای همین نمونه #نقشه، مکان به اشتراک گذاشته شده به صورت لینک در مرورگر باز شود، همین.

جمع بندی نویسنده:
باید بگم جز مورد یک که عدم کامل بودن هست و مورد سه باقی همه اش بهانه هست. همدیگر رو جدی بگیریم. برای یک #مهندس بن بستی وجود ندارد این خود ما هستیم بن بست ها رو شکل می دهیم یا با نبود دانش کافی تصور می کنیم.
نکته بعدی امیدوارم در آینده زبان های خارجی به همه اپ های ایرانی افزوده شود.
بگذارید #ملی_گرا ها از منافع کشورشان بهره مند شوند

پانویس: این نوشته از #ربات_فراگیر #پیام_رسان_گپ فرستاده شده است

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer