نمونه های جعل در بازار های اینترنتی
فروش نصب کافه بازار

داد و ستد بر سر فروش هیچ

بازار نرم افزار و اینترنت در ایران در حال پر شدن از جعل هویت هست.
گویا ایرانی ها علاقه زیادی به خرید و فروش هویت دارند! باید از دید اجتماعی پدیده جعل رو بررسی کرد که تا این اندازه در همه بخش های اجتماع و اقتصاد ورود کرده! برپایه این تصویر به طور نمونه چطور می توان به فروشگاه اپ اول ایران اعتباری قایل شد؟ و آیا خود این فروشگاه اپ از این موضوع بی اطلاع هست یا نفع می برد؟
آیا کافه بازار معتبر است؟!

گذر از موضوع کافه بازار آیا فروش حساب های جعلی، بازدید های جعلی، و بسیاری از جعلیات در فضای مجازی مانند جعل شناسنامه، برگه های رسمی مانند حسابداری که حکم قضایی دارند، از سوی وزارت ارتباطات نباید به عنوان یک جرم شناخته شود؟

با توجه به تاثیر شبکه های اجتماعی و متولیان فراوان که از وزیر اطلاعات و ارتباطات گرفته تا صدا و سیما به عنوان مجری دستور العمل نظارتی “صوت و تصویر فراگیر” نباید با این پدیده رسانه ای برخورد کنند؟

تبعات چنین داد و ستد هایی در جامعه امروزی چیست؟

ارائه یک اعتبار جعلی بزرگترین آن هست که به طبع هر بخشی می تواند ضرر های زیر را به جامعه بزند:

  1. انتشار اخبار جعلی
  2. ارائه آمار های نادرست و سلیقه ای
  3. بی اعتبار کردن فضای مجازی ایران و دروغ نمایی آن
  4. تبلیغات نامشروغ
  5. انتشار بد افزار (با پوشش یک اپ پر طرفدار و معتبر)
  6. تهییج افکار عمومی (با ساخت یک پیج پر طرفدار مانند اتفاقاتی که درباره باشگاه پرهوادار و تاثیر آنها روی افکار هواداران می گذارند)
  7. دستکاری در سلیقه مردم ( برای نمونه در بخش نرم افزار های موبایل: شاید برنامه ای طیف استقبال خاصی نداشته باشد و از نظر اجتماعی با استقبال نشان داده نشود ولی با دستکاری سلیقه مردم رو به سمت خود تغییر دهد. یا در موضوع مد و پوشاک)
  8. برخورداری از محبوبیت بدون تلاش و با صرف پول

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer