سلام
زمانی بود که نمی نوشتم چون درگیر مشکلات(سختی های) دانشگاه شدم و همچنین فضای مجازی و همین پیام رسان های ایرانی که میخواهم کمی درباره آنها بنویسم.

آغازش از کجا باشه کمی سخته ولی برای کسی که همیشه به کالا های ایرانی احترام میذاره و اعتماد دارد سخت هست که برای برخی از کاربران فضای مجازی از این دسته نرم افزار ها بنویسد.

فرهنگ قارچ گونه، دوباره …!

ولی به هر باره باید از اینجا آغاز کنم که فرهنگ قارچ گونه ای که درباره شبکه های اجتماعی و فضای مجازی پیش از این نوشته ام گریبان گیر این بخش از فضای مجازی شده است و هر کسی از هر نقطه کشور و یا خارج کشور برای ایران پیامرسان میسازد؟! هرچند شاید منطقی باشد، میزان تحصیل دانشجویان در رشته مهندسی و فارق التحصیلی این رشته ها بسیار بالا می باشد. اما باید گفت برخی دوستان در این بخش دارند میخ در سوراخی میکوبند که پیش از این کسی کوبیده بوده است و شاید آن خوب جا خورده باشد. این یعنی(همان است که) اگر شما روی این میخ اگر بکوبید بهتر نمیشود هیچ، بد تر هم خواهد شد. باید گفت شوربختانه ایرانی ها تنوع گرا هستند و اگر بشود هر روز از یک پیامرسان برای کار خود بکار بگیرند، این کار را خواهند کرد.

ایرانی ها جلو تر از خارجی ها در بخش نرم افزاری

از درباره فرهنگ قارچ گونه بگذریم به این میرسیم که گویا کسی کیفیت و یا حتی پیش بودن این نرم افزار ها را از نرم افزار های خارجی، نمیبیند. یادم هست نخستین بار ویژگی کانال را “بیسفون” وارد پیامرسان ها نمود و پس از آن تلگرام به آن روی آورد(هرچند هدف من از گفتن این باره این نبود که بگویم تلگرام از بیسفون تقلید و یا روسازی کرده) و درباره کانال های تعاملی و نظرسنجی که “سروش” بکار برده است که من در پیامرسان های پر کاربردی که در ایران کار می کنند ندیده ام.  و یا ویژگی پسندیدن در “سروش” و “نسیم”. گویا در برخی ویژگی ها این ایرانی ها هستند که پیشی گرفته اند. چگونه می شود این ویژگی ها از چشمان ما دور بماند و چشم به خارجی ها ببنیدیم؟ حال اینکه خود ایرانی ها دارند به پیامرسان های خارجی اعتبار میدهند.
گویا دوستان مسئول و کاربران میبایست چشمانشان را باز کنند و ببینند کالا های بخش فناوری اطلاعات ایران آماده رقابت با پیامرسان های جهان در سطح بین المللی هستند ولی نیاز به پشتیبانی سخت افزاری و ریالی دارند.

فیلتر کار الکی هست!!!

گفته ها در آن بخش به اندازه بود شاید، ولی به بخش دیگری میپردازم. فیلتر ابزار ها و به ویژه برای این نوشته که مورد گفتن هست، پیامرسان ها، کاری غیر عقلانی میباشد حال که خودشان  در آینده ایران را در این حوزه تحریم خواهند کرد چرا ما خودمان را به زحمت بیاندازیم. بگذریم چیز دیگری میخواهم بگویم. برخی از کاربران ایرانی پیامرسان های خارجی برای گفتگو با دوستان یا خانواده و یا دیگر موارد که در ایران زندگی می کنند از این ابزار ها بکارگیری نمیکنند، بلکه برای ارتباطات بین المللی و شغل و مهارتشان بکار میبرند. حالا شما می خواهید سد راه این افراد شوید که چه؟! حال که همه به زودی به پیامرسان های ایرانی روی خواهند آورد، ولی سد راه برخی از کاربران نشوید که نیازشان با پیامرسان های ایرانی حل نمیشود. هرچند خودم دیدگاهم این هست که باید پیامرسان های ایرانی رغیب همنامان خارجی خود شوند و ترافیک و پول وارد ایران کنند، که کار نشدی نیست.

پیشبرد در کشور های دیگر و بین الملل

در این باره در پاراگراف پیش کمی گفتم. ایران موقعیت خوبی در منطقه و برخی از کشور ها دارد و اگر بتواند باهوش و با هوشیاری کار کند می تواند پیامرسان های ایرانی را به ابزاری مطمئن برای کشورهای دیگر بسازد که توانمندی آن در ایران می باشد و تنها نگرانی خود من سر پایداری سرور ها و ایمنی انهاست. کشور هایی مانند افغانستان، عراق،سوریه، تاجیکستان، عمان، یمن و برخی دیگر از کشور ها می توانند دوستان خوبی برای کار های فناوری اطلاعات ایران در آنجا باشند. کمی هوشیاری نیاز هست.

کلام آخر

کار های خوبی دارد در بخش فناوری اطلاعات رخ می دهد ولی به کندی، کاربران ایرانی چه بخواهند و چه نخواهند اگر دیر وارد شوند ضرر را خودشان می کنند. ما از نظر پیشرفت نرم افزاری جلوتر از بقیه بخش ها هستیم، از اینکه بگویم کمی و کاستی ای هست سر باز نمیزنم. ولی گمان نکنم پیامرسان هایی که ما به آنها تکیه زده ایم (و یا زده بوده ایم) کمتر از این ها مشکلات داشتند. من نام سه نرم افزار همراه پیامرسان و شبکه اجتماعی را میبرم و به شما پیشنهاد می دهم. ان شاء الله مورد استفبال قرار بگیره.

پیامرسان نسیم

 پیامرسان سروش

شبکه اجتماعی سلام

چند تارنمای پر کاربرد برای دو پیام رسان

مرجع کانال ها سروش – آزاد ، مرجع کانال ها و گروه های نسیم (هواداری)

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer