اپن آفیس مهمترین و بزرگترین رقیب مایکروسافت آفیس نسخه ۴٫۱٫۱ آن به تازگی منتشر شده است. در نسخه جدید چند باگ یا حفره درست شده است و یک ویژگی برای نسخه مک او اس ایکس افزوده شده و همچنین ترجمه و چند لغت نامه آن بروز و افزوده شده است.

اپن آفیس (OpenOffice) یکی از مشهور ترین مجموعه نرم افزار های اداری (مانند مایکروسافت آفیس(Microsoft Office)) می باشد. شاید تا چند سال پیش جز کاربران دنیای لینوکس با این نرم افزار آشنایی نداشتند ولی اکنون نمی شود این ادعا را در سطح جهان و مختص به کاربران لینوکس کرد.

برای دریافت این نرم افزار به آدرس زیر بروید:
http://www.openoffice.org/download

می توانم این جمله را محکم بیان کنم که “دومین مجموعه نر افزار اداری محبوب در جهان اپن آفیس است.”.

من به صورت موردی چند مورد از ویژگی های این مجموعه نرم افزاری را بیان می کنم:

  • رایگان است، اپن آفیس رایگان است و بابت آن هیچ مبلغی پرداخت نمی کنید و فروش آن غیر مجاز محسوب می شود.
  • پشتیبانی از بیشترین پسوند ها، اپن آفیس از پسوند فایل های مایکروسافت آفیس و دیگر پسوند های نرم افزار های اداری پشتیبانی می کند و حتی شما می توانید فایل ساخته شده توسط اپن آفیس را برای مایکروسافت آفیس ذخیره کنید. و از بابت اینکه دوستان شما از مایکروسافت آفیس استقاده می کنند و شما نمی توانید فایل های خود را به اشتراک بگذارید خیالتان راحت باشد.
  • پشتیبانی از ساختار زبان ها، اپن آفیس از ساختار زبان های مختلف پشتیبانی می کند و نگران اینکه شما پارسی زبان، چینی یا دیگر زبان های ویژه هستید نباشید. حتی اشتباهات نگارشی شما در زبان پارسی را نیز تصحیح می کند.
  • بر طرف کننده نیاز ها، مجموعه اپن آفیس شامل واژه پرداز (Text Document)، صفحه گسترده (Spreadsheet)،ارائه مطلب (Presentation) ، پایگاه داده (DataBase)، فرمول نویسی (Formula) و طراحی (Drawing) می شود.
  • ظاهر ثابت و سبک، شاید اپن آفیس مانند مایکروسافت آفیس و دیگر مجموعه های نرم افزار روی ظاهر کار نمی کند ولی باید این موضوع را یک حسن در نظر گرفت زیرا همانطور که همه احساس کردیم با تغییر ظاهر مایکروسافت آفیس ، سنگین تر و همگام با آن شدن کمی زمان برد.
  • سفارشی سازی، اپن آفیس خود را سفارشی کنید می توانید هر افزونه ای که خواستید اعم از پولی و یا رایگان را به آن بچسبانید (به آن بیافزایید) تا دیگر به نرم افزار های جانبی نیاز نداشته باشید. مانند ساخت فایل PDF.

اما نمی توانم در پایان این نوشتار صداقت را کنار بگذارم و نگویم که سفر کردن به این نرم افزار حداکثر یک هفته زمان می برد چون ساختار منو ها و گزینه های آن حتی با مایکروسافت آفیس های قدیمی نیز فرق دارد ولی باید بگویم در پس این عیب حسنی پنهان شده است و آن باز گذاشتن دست کاربران برای انحام تنظیمات.
در پایان به عنوان کسی که از مایکروسافت آفیس به اپن آفیس سفر کرده است به شما می گویم. زمان را هدر ندهید و شما هم به اپن آفیسی ها بپیوندید زیرا:

هنوز کسی نمی داند فایل های آفیسی ای که من می سازم با اپن آفیس هست نه مایکروسافت آفیس.

این نرم افزار در سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس، OS X اپل ارائه می شود و نسخه قابل حمل (پرتابل) به صورت رسمی ارائه می گردد، قابل دانلود از سایت رسمی آن می باشد.

برای دریافت این نرم افزار به آدرس زیر بروید:
http://www.openoffice.org/download

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer