هی سی(C) خالقت مرده ولی تو زنده ای!

دنیس ریچ سازنده زبان برنامه نویسی سی در گذشت.
دنیس ریچ زبانی را خلق کرد که اکنون شما بی واسطه از آن بهره مندید! تعجب نکنید ، سیستم عاملی که شما استفاده می کنید را می گویم.
در اکثر سیستم عامل هایی که وجود دارد با زبانی که دنیس ساخته است.نوآوری‌های گسترده اوائل انقلاب صنعتی کامپیوتر به واسطه کارهای آقای دنیس ریچی و همکارانش بوده‌است. وی به عنوان تیتان صنعت رایانه شناخته می‌شود.

خبر مرگ وی، نخست توسط همکار او در Bell Labs، آقای Rob Pike به اطلاع عموم رسانیده شد.

به گزارش وین بتا، آقای دنیس ریچی در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی همراه با کسانی همچون Ken Thompson ،Brian Kernighan ، Douglas McIlroy و Joe Ossanna سیستم عامل یونیکس را ساخت.

 

دنیس ریچی

دنیس ریچی در سال ۲۰۱۱ میلادی


 

وی در Bell Labs توانست زبان برنامه‌نویسی C را طراحی کند. این زبان برنامه‌نویسی تا کنون از محبوبیت جهانی برخوردار است.

بخاطر کارهای آقای دنیس ریچی صنعت برنامه‌نویسی رایانه در آن سال‌ها به سرعت محبوب شد و باعث شد که جنبش‌های نرم‌افزار کد باز و آزاد پدید آیند. نرم‌افزارهای آزاد در آینده باعث شدند که شبکه جهانی اینترنت را به پیش ببرند.

مرگ آقای دنیس ریچی شاید به اندازه درگذشت آقای استیو جابز (مدیر عامل شرکت اپل) خوراک خبری رسانه‌ها را تشکیل ندهد زیرا که وی به زندگی کاملاً خصوصی و بدور از هیاهو عادت داشت اما دست‌آوردها و کارهای وی برای بشر مطمئناً کمتر از آقای استیو جابز نیست.

آقای Pike گفته است که دنیا «یک نابغه واقعی» را از دست داده است.

برای درک بهتر کارهای آقای دنیس ریچی میتوان به مثال‌‌هایی همچون: طراحی زبان C و همکاری در ساخت یونیکس اشاره داشت اما هنگامیکه متوجه میشویم که کرنل سیستم‌عامل‌های لینوکس و یونیکس، مکینتاش و شاید حتی ویندوز با زبان C نوشته شده‌اند به راستی به واژه نابغه واقعی میرسیم.

تغریباً همه مرورگر‌های وب با زبان C و یا C++  نوشته شده اند. حتی هنگامیکه آقای Tim Berners-Lee اولین ساختار شبکه جهانی وب را آزمایش میکرد از رایانه NexT استفاده کرد که از سیستم‌عامل یونیکس بهره میبرد و زبان برنامه نویسی‌اش C بود.

اگر دنیس ریچی نبود، شاید هیچگاه رایانه‌های شخصی به این شکل در اختیار ما نبودند و هیچوقت شبکه جهانی اینترنت خصوصیات و آزادی‌های نرم‌افزاری امروز را نداشت.

گفتنی است که آقای دنیس ریچی دارای بلند‌مرتبه ترین مدال افتخار فناوری از کشور ایالات متحده امریکا است. وی این مدال را در سال ۱۹۹۹ میلادی از دست آقای بیل کلینتون دریافت کرد. 

By Saeb Khanzadeh

Programmer and Computer Engineer